Продължете към съдържанието

Дейности в сферата на неформалното образование с цел придобиване на различни умения

Неформалното образование предоставя много разнообразни дейности и възможности за обогатяване на знанията и придобиването на множество умения на участниците извън традиционната учебна среда. Основната обучителна методика, която се прилага тук е „Учене чрез преживяване“, с която придобитите умения са трайни и приложими. Методиката залага на принципа „Образование на открито“ и на връзката с природата. Хората, които развиват ученето чрез преживяване или експеренциалното учене са Дейвид Колб и Курт Хан. Тези дейности могат да бъдат забавни и стимулиращи, като в същото време улесняват ученето. Ето няколко типични дейности в сферата на неформалното образование:

Комуникационни умения

Един модул на тема „Комуникационни умения“ би представлявал комплексен образователен курс, насочен към развитие на ключови умения и техники, които подобряват ефективността на междуличностната комуникация. Този модул би обхващал следните аспекти:

  1. Основи на комуникацията: Учениците биха започнали с основите на комуникацията, включително активно слушане, изразяване на мисли и чувства, невербална комуникация и установяване на контакт с различни видове хора.
  2. Ефективност на комуникацията: Учениците биха усвоили методи и техники, които подобряват качеството на комуникацията им, включително ясно изразяване на идеи, поставяне на въпроси и решаване на конфликти.
  3. Междуличностни умения: Модулът би включвал обучение в областта на междуличностните умения, като управление на емоции, разбиране на нуждите и мотивациите на другите и изграждане на здрави междуличностни връзки.
  4. Комуникация в различни сфери: Учениците биха научили как да прилагат комуникационните умения в различни сфери на живота, включително професионалната, личната и обществената.
  5. Цифрова комуникация: С нарастващото значение на цифровите медии, модулът би включвал и обучение по цифровата комуникация, включително управление на социални медии и сигурност в онлайн общностите.
  6. Практически упражнения: Занятията били богати на практически упражнения, ролеви игри, дискусии и сценарии, които да насърчат прилагането на научените умения в реални ситуации.
  7. Оценка и обратна връзка: Модулът би включвал система за оценка и обратна връзка, която да помогне на учениците да измерват своя напредък и да се коригират.

Този модул по комуникационни умения би бил полезен както в професионален, така и в личен контекст. Той би помогнал на учениците да станат по-уверени и ефективни комуникатори, което е от съществено значение в съвременния свят.

В зависимост от възрастта на участниците в групата ще бъдат съобразени и темите, сложността и ще се направи подбор на темите в модула

Умения за работа в екип

Цел на модула: Да се насърчи развитието на умения за ефективно сътрудничество и комуникация в екип сред деца и младежи.

  1. Въведение в екипната работа
    • Значение на екипната работа.
    • Предимства на работата в екип.
  2. Комуникационни умения
    • Активно слушане.
    • Ясно изразяване на мисли и идеи.
    • Поддържане на конструктивни диалози.
  3. Сътрудничество и разпределение на задачи
    • Разбиране на ролите и отговорностите в екипа.
    • Ефективно разпределение на задачите и работа съобразно силните страни на всеки член на екипа.
  4. Решаване на конфликти в екипа
    • Управление на конфликтите по конструктивен начин.
    • Разрешаване на разногласията със зачитане на мнението на всички.
  5. Целите и планиране на екипната работа
    • Формулиране на общи цели за екипа.
    • Създаване на план за действие и изпълнение на задачите.
  6. Игрови елементи и симулации
    • Участие в игри и симулации, които насърчават екипната работа и взаимодействие.
    • Учене чрез практически упражнения.
  7. Проекти и практически Упражнения
    • Работа по конкретни проекти в екип за прилагане на научените умения.
    • Подготовка на презентации и доклади пред екипа.
  8. Оценка и Обратна Връзка
    • Оценяване на индивидуалната и груповата работа.
    • Предоставяне на обратна връзка и възможности за подобрение.

Завършек на модула: Модулът завършва с оценка на усвоените знания и умения и с подчертаване на важността на упражняване на тези умения в реални ситуации както в образователния, така и в личния живот.

Този базов модул би предоставил фундаментални умения и инструменти за работа в екип на деца и младежи, които могат да бъдат разширени и прилагани в различни контексти.

Базови умения по Първа долекарска помощ

Цел на модула: Да се обучат децата и младежите в основните първопомощни умения, които могат да бъдат полезни в случай на болезнени състояния и спешни ситуации.

Съдържание на модула:

  1. Въведение в Първа долекарска помощ
    • Значение и необходимост от първа помощ.
    • Етика и отговорност при предоставяне на първа помощ.
  2. Оценка на състоянието на жертвата
    • Проверка за осъзнаване на жертвата.
    • Оценка на дихателната и сърдечната функция.
    • Подходи при намиране на неподвижна жертва.
  3. Основни техники
    • Предоставяне на изкуствено дишане (при спиране на дишането).
    • Сърдечна реанимация (при спиране на сърдечната дейност).
    • Контрол на кръвотечения и превръзки.
  4. Първопомощ при различни типове спешни ситуации
    • Първопомощ при удавяне.
    • Първопомощ при отравяне.
    • Първопомощ при ожулвания и надрасквания.
    • Първопомощ при обмороки и състояния на шок.
  5. Игрови елементи и симулации
    • Участие в ролеви игри и симулации на ситуации за прилагане на първопомощни умения.
    • Практически упражнения с учебни манекени.
  6. Сътрудничество и обаждане за помощ
    • Важността на сътрудничество при предоставяне на първа помощ.
    • Как да се обаждаме за спешна медицинска помощ.
  7. Обобщение и обратна връзка
    • Оценяване на усвоените първопомощни умения.
    • Подчертаване на важността на практикуване на уменията в реални ситуации.

Завършек на модула: Модулът завършва със ситуация, в която с цел оценка на усвоените знания и умения по първа помощ участницте ще демонстрират в симулирана среда уменията си.

Този базов модул би предоставил важни умения, които могат да бъдат от полза в спешни ситуации и при неотложни нужди.

Умения за радиокуминикации

В случай на сериозна авария един от малкото възможни методи за комуникация на разстояние е чрез радиостанции. В този модул учениците ще научат

  • Ограничения и предимства на радиостанциите
  • Основни принципи на радиокомуникациите
  • Протокол за разговори по радиостанции
  • Методи за създаване на позивни
  • Какво е УКВ?
  • Позволени (свободни) честоти и честоти разрешени за използване с лиценз
  • Някои от най-често използваните съкращения

Децата ще преминат постепенно през различни “сухи” тренировки, за да научат основите на радиокомуникациите. След това ще могат на практика да приложат наученото чрез симулиране на задачи по групи.

Култура и правила за пребиваване сред природата

Цел на модула: Да се насърчи разбирането и уважението към природата, както и да се научат правилата и етиката при пребиваване и активности на открито.

Съдържание на модула:

  1. Въведение в природата
    • Значение и ползи от природата за човека и околната среда.
    • Връзката между човека и природата.
  2. Етика при пребиваване сред природата
    • Уважение към природата и животните.
    • Принципи на „остави никакъв след“ и „вземи само спомените“.
  3. Правила за безопасност в природата
    • Основни принципи на безопасност при планиране на активности на открито.
    • Подготовка на необходимата екипировка и съоръжения.
  4. Пътуване и ориентиране в природата
    • Основни навигационни умения и използване на карти и компас.
    • Правила за безопасно пътуване в планината, гората и близо до водни басейни.
  5. Огнената култура
    • Правила за изготвяне и пазене на огън на открито.
    • Опазване на горите и забраната за огън в определени местности и по време на сухи периоди.
  6. Събиране на боклук и отпадъци
    • Значение на принципите „Пак с теб“ и „Не оставяй следи“.
    • Събиране и изхвърляне на боклук по екологичен начин.
  7. Екологични изследвания и познаване на флората и фауната
    • Опознаване на растения и животни.
    • Правила за наблюдение без нарушаване.
  8. Законови и регулаторни изисквания
    • Познаване на местните и национални закони и регулации относно природата и активностите на открито.
  9. Практически упражнения и теренни изследвания
    • Планиране и провеждане на теренни изследвания и активности в природата.
    • Подготовка на теренен дневник.
  10. Свързване с природата. Намиране на „моето растение“ и разговор с него.

Завършек на модула: Модулът завършва с оценка на усвоените знания и умения, подчертавайки важността на балансираната и отговорна интеракция с природата.

Този модул ще предостави учениците солидни познания и умения за уважително пребиваване и изследване на природата, както и за запазването и опазването й.

Палаткови лагери – основни правила и умения за бивакуване

Цел на модула: Да се обучат децата и младежите във важните умения и знания за сигурно и удовлетворително бивакуване в природата.

Съдържание на модула:

  1. Въведение в палатковите лагери
    • Значение на палатковите лагери и тяхната роля за обогатяване на приключенческия и образователен опит.
    • Предимства и предизвикателства на живота на открито.
  2. Подготовка за бивакуване
    • Планиране на маршрут и лагерно оборудване.
    • Избор на подходящо място за разпъване на палатките.
  3. Съоръжения и материали
    • Познаване и използване на различни видове палатки и спални чували.
    • Запознаване с други лагерни материали като котлони, почистващи средства и др.
  4. Здравословни и хигиенни аспекти
    • Основни правила за поддържане на лична хигиена и безопасност в лагера.
    • Обработка на вода и храна в условия на открито.
  5. Ориентиране и навигация в природата
    • Основни навигационни умения и използване на карти и компас.
    • Безопасно движение в планината и други терени.
  6. Безопасност и опазване на природата
    • Правила за безопасност при пребиваване на открито и в лагера.
    • Етика и отговорно поведение към природата, включително оставяне на никакви следи.
  7. Планиране и организация на лагерните активности
    • Планиране и провеждане на различни лагерни активности като пешеходни излети, къмпинг игри и планински походи.

Завършек на модула: Модулът завършва с оценка на усвоените знания и умения, подчертавайки важността на отговорната и безопасна практика при палатковите лагери и бивакуванията на открито.

Този модул ще подготви участниците със знания и умения, необходими за изживяване на сигурни и приключенчески обогатяващи лагерни преживявания в природата.

Базови умения за работа във водата

Цел на модула: да се научат основни техники на спасяване на давещ се човек, техники и правила за безопасност във водата, поведение и управление на лодка с гребла и с двигател (за младежи над 16 години), и поставяне на задача за изпълнение в малки групи.

Съдържание на модула:

  1. Въведение и важност на уменията във водата
    • Значение на научаването на базови умения за безопасност и спасяване във водата.
    • Подчертаване на важността на съответното поведение и грижата за себе си и другите при активности във водата.
  2. Спасяване на давещ се човек
    • Обучение по основните техники за спасяване на давещ се човек, включително подходящо плуване и използване на плавателни средства.
    • Демонстрации и практически упражнения, които подготвят учениците да действат бързо и ефективно в спасителни ситуации.
  3. Техники и правила за безопасност във водата
    • Обучение на учениците за предотвратяване на опасни ситуации във водата и като спазват правилата за безопасност.
    • Подчертаване на важността на познаване на водните условия, метеорологични предупреждения и планиране на активностите във водата.
  4. Управление на лодка с гребла
    • За младежи под 16 години: учене на основни техники за управление на лодка с гребла, включително правилната техника на гребане и маневриране.
    • Упражнения за подобряване на уменията върху вода с надзор и наставници.
  5. Управление на лодка с двигател (за младежи над 16 години)
    • За по-възрастните ученици: обучение на основни техники за управление на лодка с двигател, включително стартиране, спиране и маневриране.
    • Основи на техническата поддръжка и безопасност при използване на лодки с двигател.
  6. Практически сценарии и задачи в групи
    • Поставяне на реални сценарии и задачи, които изискват употреба на уменията, научени в модула.
    • Учениците се организират в малки групи и трябва да сътрудничат, за да решат предизвикателствата.

Завършек на модула: модулът завършва с оценка и обратна връзка от участниците, които са придобили основни умения за безопасност и спасяване във водата, както и знания за управление на лодка. Те са готови да се справят с различни ситуации и да насърчават безопасното поведение във водата.

Този модул предоставя важни умения и знания, които могат да бъдат от полза както за развлекателни, така и за спасителни ситуации във водата.

Базови елементи от скалното катерене – твърди умения

Цел на модула: да се обучат участниците в основни възли и техники за катерене по скала и след това да се изкачат на определен маршрут под ръководството на специализиран инструктор.

Съдържание на модула:

  1. Въведение и значимост на уменията за катерене
    • Значение на научаването на основни възли и техники за катерене по скала.
    • Подчертаване на важността на безопасността и съблюдаването на инструкциите на инструктора.
  2. Основни възли и техники
    • Учене на основни възли, необходими за катеренето по скала, като възел на восьмерката и възел на половински възел.
    • Техники за правилно поставяне на оборудването и управление на въжетата.
  3. Определение на маршрут и предпазни мерки
    • Специализиран инструктор избира подходящ маршрут за катерене и предоставя информация за него.
    • Обяснение на предпазните мерки и правилата за безопасност по време на катеренето.
  4. Практическо упражнение – катерене по скала
    • Участниците се обучават на място под ръководството на инструктора.
    • Оценяване и корекции на техниката и безопасността.
  5. Подход към предизвикателства и стратегии
    • Учене на стратегии за преодоляване на трудности и предизвикателства по време на катерене.
    • Подпомагане на учениците да развият държание и настойчивост.
  6. Индивидуални цели и оценка
    • Поставяне на индивидуални цели за участниците и оценка на тяхната производителност.
    • Обратна връзка и препоръки за подобрение.

Завършек на модула: модулът завършва с участниците, които са научили основни умения за катерене по скала и са успешно се изкачили на определен маршрут под ръководството на инструктора. Те развиват увереност и способности за безопасно справяне със скални предизвикателства.

Този модул предоставя важни физически и психологически умения, като същевременно насърчава екипния дух, решителността и развитието на смелостта при участниците.

Сити Баунд (City Bound) или Учене чрез преживяване в града

Цел на модула: Участниците в програмата „Сити баунд“ се ангажират да изживеят градския живот по нов и вълнуващ начин, подчертавайки ценностите на споделеност, емпатия и отговорно социално поведение. Този модул цели да насърчи участниците да разглеждат своя град и неговите проблеми по-широко и да научат как да допринесат към общността си, използвайки ограничени ресурси.

Съдържание на модула:

  1. Въведение в Сити баунд
    • Представяне на програмата „Сити баунд“ и целите й.
    • Обяснение на важността на социалната отговорност и новото виждане на градския живот.
  2. Задачи и правила
    • Участниците получават списък със задачи, които трябва да изпълнят в градски условия.
    • Примери на задачи включват нахранване на просяк, посещаване на културно събитие безплатно, изкарване на пари чрез улични или публични дейности и други.
    • Обяснение на правилата и времето, предоставено за изпълнение на задачите.
  3. Работа в малки групи
    • Участниците се организират в малки групи и сътрудничат за изпълнение на задачите.
    • Бетониране на важността на работата в екип и споделеното усилие.
  4. Ограничени ресурси
    • Подчертаване на факта, че групите разполагат с много ограничени или никакви ресурси за справяне със задачите.
    • Научаване на креативни начини за решаване на предизвикателствата.
  5. Преживяване и рефлексия
    • Участниците изпълняват задачите и се връщат за рефлексия.
    • Обсъждане на това как преживяването им влияе на тяхната гледна точка и какви уроци са извлечени.

Завършек на модула: Участниците на „Сити баунд“ завършват модула с по-дълбоко разбиране за социалната отговорност и споделеността в градския контекст. Те се вдъхновяват да участват активно в подобряването на своята общност и да търсят творчески решения за градските предизвикателства, дори с ограничени ресурси.

„Сити баунд“ предоставя уникално образователно преживяване, което подсилва социалната осведоменост и гражданската отговорност на участниците.

Модул с игра тип „Търсене на съкровище“

Цел на модула: да се обединят и приложат знанията и уменията, придобити в предишните модули, с фокус върху спасяването на околната среда от екологична катастрофа. Модулът има приказен елемент за деца и подходяща за младежи история от реалния свят.

Съдържание на модула:

  1. Въведение и сюжет
    • въвеждане в историята на модула: светът се изправя пред екологична криза.
    • представяне на главния герой/героиня и задачата им – търсене на съкровище, което може да спаси света.
  2. Интеграция на уменията
    • подчертаване на важността на уменията, придобити в предишните модули, за решаване на загадки и предизвикателства на пътя към съкровището.
    • упражняване на навигационни, кулинарни, спасителни и екологични умения.
  3. Екологичната загадка
    • поставяне на задача, която включва разгадаване на екологична загадка или мистерия, свързана с кризата.
    • намерете пътешественици и обитатели на природата, които могат да помогнат с решаването на загадката.
  4. Приключения и изследвания
    • преодоляване на различни предизвикателства и приключения в различни природни среди – гори, реки, планини, и др.
    • изследване и наблюдение на дивата природа и нейната важност.
  5. Среща с екологични проблеми
    • взаимодействие с реални екологични проблеми и влиянието им върху природата и обществото.
    • подкрепа за проекти и инициативи, насочени към опазването на околната среда.
  6. Решаване на загадката и спасяване на света
    • разгадаване на екологичната загадка и откриване на съкровището.
    • практическо приложение на уменията за борба с екологичния проблем и спасяване на света.

Завършек на модула: модулът завършва с усвоените знания и умения да бъдат използвани за спасяване на света от екологична криза, като се подчертава важността на активното участие в опазването на околната среда.

Този модул предоставя интегриран подход към ученето и възприема ангажимента за опазване на природата като наистина важна мисия, която може да бъде изпълнена чрез прилагане на знанията и уменията, придобити в различни образователни области.

.